Een identiteit

Waarom het Museum L?

Museum L voor Universiteitsmuseum van Louvain-la-Neuve. Die naam bevestigt het levende universitaire erfgoed en een gemeenschappelijke geschiedenis met de KULeuven. L voor Louvain, om de nadruk te leggen op het "merk Louvain", het embleem van de UCL sinds 1425. Door zijn haakse vorm is de L ook een uitdrukking van gedegenheid, van verankering en tevens van grote openheid. De L ontkokert, net als het principe van de dialogen tussen de werken. Twee noodzakelijke en elkaar aanvullende dimensies waaraan de kunst een dynamiek verleent.

Een logo dat voor wisselwerking zorgt

Het gekozen logo speelt met optische effecten; de blik van de waarnemer is de actor. Net als de bezoeker die, wanneer hij door de collecties loopt, ertoe wordt aangezet om zich vragen te stellen – of om van gezichtspunt te veranderen – bij het zien van / dankzij de tentoongestelde stukken. Ze wekken bij de bezoeker nieuwsgierigheid, vragen, creativiteit.

« Uitvinden. Dialogeren. Een hele kunst »
Een nieuwe slogan

UITVINDEN : Deze uitspraak weerspiegelt het streven van het museum om de wetenschappelijke en kunstcollecties volledig tot hun recht te laten komen. Is de kunstenaar, net als de onderzoeker, niet iemand die overstijgt wat hij kent om iets nieuws tot stand te brengen? Tussen creatie en uitvinding bieden de collecties een nieuwe kijk op het (de) onderzoek(en) van de mens.

DIALOGEREN : Om daartoe te komen, waagt het museum zich aan onuitgegeven ontmoetingen: veeleer dan de voorwerpen op te sluiten in erkende gehelen (chronologisch, stilistisch etc.), wordt de ruimtelijke ordening bepaald door de confrontatie tussen meerdere stukken. Die verrassingen – die dialogen – nodigen uit tot een culturele ervaring van openheid tegenover en begrip van de wereld in een nieuw licht.