Welke invloed heeft de visuele complexiteit van drank of voeding op de perceptie van de consument?

   Louvain Research Institute in Management & Organizations (Lourim)
Centre of Investigation in Clinical Nutrition (CICN)

Uitdagingen

Uit onderzoek blijkt dat de verpakking van een product een doorslaggevende invloed heeft op de perceptie en het gedrag van consumenten. Dit onderzoeksproject bestudeert de invloed van een specifiek element: de visuele complexiteit van het product. Het toont aan dat een grotere complexiteit een aanzienlijk verschil kan maken in de reacties op het product op verschillende niveaus, waaronder de affectieve reactie, de gedachten die opgeroepen worden (bv. kwaliteit, authenticiteit, gevoel van vertrouwen) en zelfs de waarneming van de zintuiglijke eigenschappen. De complexiteit van de verpakking bepaalt met andere woorden of een product als complex en interessant wordt ervaren in termen van aroma, geur en smaak. Er werd een eerste reeks studies gedaan naar de productcategorie wijn (interessant vanwege de soorten reacties die onderzocht kunnen worden). Ook voedingsmiddelen zoals chocolade werden vanuit deze invalshoek bestudeerd.

Bijdrage van de UCLouvain

Dit project werd uitgevoerd om de doorslaggevende (en meestal onderschatte) invloed van de visuele presentatie van verbruiksartikelen aan te tonen. Naast de theoretische doelstellingen (een beter begrip van deze vorm van beïnvloeding en de onderliggende mechanismen) heeft dit project ook een bestuurlijke en maatschappelijke dimensie. Het wil namelijk bewijzen dat de visuele complexiteit gebruikt kan worden om positieve gevoelens (ook op zintuiglijk vlak) op te wekken bij gezondere productalternatieven, die doorgaans een negatieve connotatie hebben (bv. alcoholvrije wijn, suikerarme voedingsmiddelen).

Bijdragers: Lourim – CICN

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding