Het Museum van het Kapitalisme

~
Public

Wilt u het kapitalisme begrijpen ?

Even stilstaan bij ons economische en culturele systeem en de oorsprong, ambities, beperkingen en alternatieven ervan ontdekken ? Aan de hand van thema’s zoals voeding, gezondheid, cultuur, consumptie en financiën wordt de dialoog aangegaan over de complexe economische realiteit die ons leven elke dag vormgeeft. Na eerdere edities in Namen (2014), Sint-Gillis (2015), Gent ( 2015 ), Laken ( 2016 ), Bergen ( 2017 ), Anderlecht, Luik en Aarlen ( 2018 ) slaat het Museum van het Kapitalisme zijn tenten op in Louvain-La-Neuve, waar de expo in Musée L opnieuw stof tot nadenken en debat geeft !

Deze geëngageerde, maar onpartijdige tentoonstelling is toegankelijk voor bezoekers vanaf 15 jaar. Het is een maatschappelijk instrument dat ons economische systeem en onze samenleving onder de loep neemt. Tijdens de vele rondleidingen en evenementen krijgt de bezoeker een actieve rol dankzij inlevings- en expressiemomenten.

Het Museum van het Kapitalisme werd in 2012 in het leven geroepen door een vijftiental vrijwilligers van 24 tot 31 jaar oud. Het idee kwam er na een bezoek aan het Museum van het Communisme in Praag. Terug in België stelde de groep vast dat er voor zover ze wisten nergens ter wereld een museum over het kapitalisme was. Dus besloten ze het zelf te creëren en nodigen ze u van harte uit om het te bezoeken.

Deze keer zal Museum van het Kapitalisme te zien zijn in het Musée L ( UCLouvain ) in universiteitsstad Louvain-la-
Neuve. De tentoonstelling wordt bovendien gecombineerd
met werken uit de collecties van Musée L én creaties van studenten.