Faculteit Wijsbegeerte, Kunst en Letteren
Uitdagingen
Er is steeds meer consensus over het feit dat we iets moeten doen aan de biodiversiteitscrisis. Als we echter niet snappen wat er met die crisis bedoeld wordt – als we met andere woorden niet goed weten wat het begrip biodiversiteit inhoudt –, is het veel moeilijker om er doeltreffend actie tegen te ondernemen.
Wetenschapsfilosofie focust met name op de verduidelijking van concepten: het werk van deze onderzoekers begint waar dat van wetenschappers stopt. Ze proberen bijvoorbeeld te begrijpen welke betekenis de verschillende betrokken groepen geven aan begrippen als ‘biodiversiteit’, ‘bedreigde soorten’ of zelfs ‘de evolutietheorie’.
Wat zijn de conceptuele valkuilen die gepaard gaan met deze ideeën? Welke begrippen zijn zo warrig dat ze onbegrijpelijk zijn voor wetenschappers of het grote publiek? Daarnaast moet dit onderzoek als referentiepunt en hulpmiddel dienen voor leerkrachten die de evolutie in middelbare scholen uitleggen.
Bijdrage van de UCLouvain
Dit onderzoek heeft logischerwijze een biologisch en een filosofisch luik. De hoop is dat het een impact heeft op biologen van de UCLouvain en daarbuiten, door de manier waarop biologische kennis wordt geproduceerd te formaliseren en de epistemologische vooroordelen te identificeren.
Het onderzoek is ook verrijkend voor filosofen, die uitgenodigd worden om de laboratoria te bezoeken waar deze kennis wordt opgebouwd, in dit geval onze collega's in Louvain-la-Neuve.
Tot slot heeft het onderzoek ook een maatschappelijke impact, want het geeft het grote publiek meer inzicht in de theorieën en biologische verklaringen.
