Workshop : Identificatie van prenten (EN)

22 oktober > 25 oktober 2024

Deze vierdaagse cursus is bedoeld voor professionals uit musea en culturele instellingen en biedt een onderdompeling in de wereld van de prentkunst. De verschillende technieken worden in hun historische context gepresenteerd en de technische processen worden in detail uitgelegd. De cursus wordt in het Engels gegeven door restaurator Hildegard Homburger.

De artistieke en reproductiedruktechnieken ondergaan een constante ontwikkeling. Moderne technologie maakt een grote verscheidenheid aan hoogdruk, diepdruk, lithografie, zeefdruk en digitale druk mogelijk. Daarom is de artistieke afdruk niet langer beperkt tot de klassieke technieken, maar gebruiken kunstenaars de moderne technologieën. Bij het identificeren van afdrukken worden we dus zowel geconfronteerd met traditionele technieken als met industriële en fotomechanische technieken.
Binnen het totale aantal fotomechanische afdrukken vertegenwoordigen artistieke werken slechts een klein deel. Met de introductie van fotografie in de 19e eeuw hoefden drukkers het beeld niet langer handmatig over te brengen op het drukoppervlak, maar kregen ze de mogelijkheid om het beeld over te brengen door het drukoppervlak te sensibiliseren en bloot te stellen aan licht, door middel van een negatief of positief, afhankelijk van de druktechniek.

Met computertechnologie is negatieve of positieve film vaak niet meer nodig. Het beeld wordt door de computer omgezet in punten en het beeld wordt op het afdrukoppervlak overgebracht door belichting in de machine.

Het doel van de workshop is om ons onder te dompelen in de wereld van afdrukken, door de verschillende technieken in hun historische context te presenteren en hun technische processen uit te leggen.

Reserveren is noodzakelijk (beperkt aantal deelnemers) per module (je bent vrij om te kiezen om aan één of beide modules deel te nemen).

Meer informatie over de inhoud van de cursus

Crédit photo : C. Timacheff

Cursus van twee modules in het Engels
Van 9h30 tot 17h00 uur