U bent hier

JOURNÉE D’ÉTUDE : La sculpture polychrome espagnole à l’époque baroque / Iberian Polychromed Sculpture (international study day)

Evenement
07 December 2018

De 9h15 à 17h

Invitation à toutes et tous passionnés de l’art baroque à une journée d’étude dédiée à la sculpture.

La première partie de la journée présente les recherches de Holly Trusted (UK, Victoria and Albert Museum), de Géraldine Patigny (ULB - IRPA), de Roberto Alonso (Universdad Complutense de Madrid), de Manuel Garcia Luque (Universidad de Granada). La seconde partie est consacrée aux sculptures espagnoles médiévales et du début de la Renaissance de la donation Royale conservées au Musée L et analysées par Matthieu-Guy Michel Somon ( UCLouvain /Musée L ). La journée se termine agréablement par une visite guidée dans les collections du musée.

-------------

This is the first scholarly conference in Belgium dedicated to the studies of Iberian polychromed sculpture and its relations to the arts in other European regions. Expanding on the UCL’s Spanish sculpture collections, this conference brings together scholars specialized in the sculpture from Spain, Belgium, Italy and Mexico. The speakers present their studies on various aspects of Iberian sculptures, ranging from their production, their techniques, their dispersal and their reception in other European regions.

1. Lectures (Seminary room of the Musée L)

09:15-09:50 -  Welcome

09:50-10:00  – Introduction remarks - Eduardo Lamas-Delgado (Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels)

The polychrome Sculpture in Spain and Latin America (chairwoman, Abigail Newman, Universiteit Antwerpen)

10:00 - 10:20 - Manuel García Luque (Universidad de Granada), El escultor Pedro de Mena y el naturalismo matérico.

10:20 - 10:40 – Pablo Amador (Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional de México), Aspectos técnicos de la escultura policromada hispánica.

10:40 - 11:00 – Géraldine Patigny (Université Libre de Bruxelles – Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels), La sculpture polychromée espagnole dans les collections belges

11:00 - 11:15 – Questions and debate

11:15 - 11:30 – Coffee break

The Spanish polychrome Sculpture and Europe (chairman, Ralph Dekoninck, Université Catholique de Louvain)

11:30 - 11:50 – Roberto Alonso Moral (Universidad Complutense de Madrid), La migración de escultura entre Nápoles y España durante el siglo XVII y su impacto: algunos problemas de identificación.

11:50 - 12:10 – Wendy Frère (Université Libre de Bruxelles), La polychromie dans la sculpture baroque : les Pays-Bas méridionaux et la Principauté de Liège.

12:10 – 12:30 – Holly Trusted (Victoria and Albert Museum, London), Passion and Prejudice: Attitudes towards Spanish Sculpture in Britain in the Nineteenth Century.

12:30 - 12:40 – Questions and debate

12:45 – 13:45 – Lunch (Musée L)

2. Study session : the Spanish Medieval and Early Renaissance Sculptures from Val-Duchesse (chairwoman, Corinne Van Hauwermeiren, CONSERVART) (Seminary room of the Musée L)

14:00 – 15:00 Emmanuelle Mercier (Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels), Erika Rabelo (Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels), Matthieu Somon (Université Catholique de Louvain).

15:00 - 15:15 – Questions and debate

15:15-15:30 - Conclusion remarks

3. Visit of the Museum Collection

Lieu / Place : Musée L, Place des Sciences